Home

Beantwoord: Veel schade op Kefalonia?

42 Reacties
  • Thea Oomen Auteur
    Nieuwe reiziger
    Reacties: 1

3 februari 2014, 17:34

Wij hebben voor deze zomer opnieuw een vakantie geboekt naar het prachtige Kefalonia...
    Nu hoorden we via de media dat er verschillende aardbevingen zijn geweest en dat er flink schade is aan huizen, straten en gebouwen...
    Krijgen wij nu een negatief reisadvies, onze aanbetaling terug of kunnen we onze vakantie omboeken?
    Met vriendelijke groet
    Gemarkeerd als antwoord: Kaakie op 19 juni 2014, 16:27

Je kunt met een gerust hart naar Kefalonia gaan, ik ben net terug (3 t/m 17 juni 2014) van Apollonion Resort & Spa. De schade is hier en daar goed te zien (niet in hotel) maar ze zijn druk bezig om dit allemaal op te knappen. De wegen zijn goed begaanbaar. Het is een supermooi resort, goede keuze!

Bekijk origineel
  • Eline.
    Globetrotter
    Reacties: 718

3 februari 2014, 17:44

Hoi Thea, welkom op het forum. Kefalonia is gebouwd tegen aardbevingen. Er is geen grote schade. Alleen wat borden, glazen en tv's die gevallen zijn. De huizen, hotels en appartementen zijn in orde. We staan nauw in contact met onze contactpersoon ter plaatse en niemand heeft grote schade ondervonden. Er is geen sprake van een negatief reisadvies. Tot 6 weken voor vertrek kun je omboeken naar een andere bestemming.
    Mensen zijn vrolijker als ze op vakantie gaan!
  • alida.plas
    Levensgenieter
    Reacties: 18

3 februari 2014, 21:39

Hallo Thea,
    Ook wij gaan naar Kefalonia en ik heb gezocht naar bronnen op internet voor meer info.
    In tegenstelling tot wat Eline schrijft, is er wel degelijk veel schade.
    Volgens de laatste berichten zijn er 16 gewonden vooral door vallend puin.
    De (zware) aardbeving heeft ervoor gezorgd dat wegen zijn gescheurd of ontoegankelijk door rotsblokken op de weg, de haven van Lixouri is een puinhoop, huizen en winkels die al beschadigd waren met de aardbeving van 8 dagen geleden, staan op instorten.
    Sommige gebieden zitten zonder elektriciteit en water.
    Het leger heeft 2 vliegtuigen gestuurd met noodhulp en tenten.
    En het gevaar is nog lang niet geweken, seismologen verwachten nog meer ellende in dit gebied. Zij denken dat dit zeker niet de laatste aardbeving is geweest. Ze verwachten nog veel naschokken die net zo sterk van kracht kunnen zijn.
    De mensen zijn doodsbang en veel inwoners proberen van het eiland af te komen.
    Dus om te zeggen dat er alleen wat borden, glazen en tv's zijn gevallen..... beetje kort door de bocht.
    Ik weet niet wanneer jullie gaan, maar ik denk niet dat alle schade voor de zomervakantie is hersteld.
    Ik hoop wel dat Sunweb een beetje coulant om wil gaan met overboeken (zonder extra kosten) als blijkt dat de infrastructuur in bijvoorbeeld mei nog niet naar behoren is.

• Elly Bellmann
    Nieuwe reiziger
    Reacties: 2

4 februari 2014, 09:50

Ook wij gaan naar Kefalonia, heb de beelden gezien en dit is niet zomaar hersteld. Ik heb een aantal Griekse kennissen die in Luxouri wonen op Face Book. Van hun de 1e beelden gekregen van vorige week. Gisteren was er weer een aardbeving. De schade is echt enorm. Veel huizen zijn gescheurd of staan op instorten en net zoals Alida schrijft is ook de haven erg beschadigd. Het lijkt mij sterk dat de hotels en appartementen niet beschadigd zijn.Onze Griekse vrienden zijn erg bang en verdrietig, maar verliezen geen hoop.
    Sunweb ik vraag jullie om goed onderzoek te doen. Kunnen vakantie gangers veilig naar dit eiland.
    Natuurlijk willen we heel graag, ook om de mensen te helpen, want als je niet gaat hebben ze daar ook geen inkomen. Ik heb beelden gezien van wegen die versmald zijn om dat de helft is weggezonken, of i.d.d enorme rotsblokken op de weg.Jullie moeten de vakantie gangers op de hoogte houden, wij willen heel graag op vakantie, maar de situatie moet veilig zijn. Geef dan de vakantie ganger de keuze om eventueel om te boeken zonder kosten.
    Graag horen wij van jullie.
    Veel kracht voor de mensen van Kefalonia, het zo`n mooi eiland.
    Mvg
    Elly.
  • Reacties: 0

4 februari 2014, 13:45

Hoi Elly, ik snap dat je erg bent geschrokken. Wij hebben dagelijks contact met ons agentschap en onze reisleiding ter plaatse. Er is inderdaad meer schade dan in eerste instantie aan ons is bevestigd. Wij gaan er wel vanuit dat het één en ander is opgelost voordat onze eerste reizigers afreizen naar Kefalonia. Mocht er iets veranderen aan de situatie dan nemen wij contact met je op. Daarnaast heb je altijd de mogelijkheid om jouw boeking kosteloos om te boeken naar een andere bestemming. Dit kan tot 6 weken voor vertrek per mail ( info@sunweb.nl) of telefonisch ( 0900-0290).
  • Elly Bellmann
    Nieuwe reiziger

4 februari 2014, 22:40

Sylvana schreef:

Hoi Elly, ik snap dat je erg bent geschrokken. Wij hebben dagelijks contact met ons agentschap en onze reisleiding ter plaatse. Er is inderdaad meer schade dan in eerste instantie aan ons is bevestigd. Wij gaan er wel vanuit dat het één en ander is opgelost voordat onze eerste reizigers afreizen naar Kefalonia. Mocht er iets veranderen aan de situatie dan nemen wij contact met je op. Daarnaast heb je altijd de mogelijkheid om jouw boeking kosteloos om te boeken naar een andere bestemming. Dit kan tot 6 weken voor vertrek per mail ( info@sunweb.nl) of telefonisch ( 0900-0290).

Bedankt voor de informatie. We wachten toch nog af, wie weet kunnen ze toch wegen enz. herstellen. We houden dit nauwlettend in de gaten. Als het toerisme terug loopt, dan hebben de grieken ook geen inkomsten. Ze hebben het nu juist hard nodig. Kefalonia is een prachtig eiland.
  • ronald moes
    Nieuwe reiziger

5 februari 2014, 12:11

wij gaan 3 mei naar Kefalonia. Een regelmatige update over de situatie op het eiland zou fijn zijn. Ik hoop dat de schade binnen de perken is gebleven. Het moet echter wel betrouwbaar zijn om er naar toe te gaan. Ook voor ons geldt hopen dat het door kan gaan en anders omboeken.
  • ronald moes
    Nieuwe reiziger

5 februari 2014, 12:49

Sylvana schreef:

Hoe strak wordt die 6 weken gehanteerd? Ik zou het erg prettig vinden als die termijn wat ruimer wordt. Ergo....ik moet dus over een dikke maand beslissen of ik wat anders ga boeken niet
  • Eline.
    Globetrotter
    Reacties: 718

5 februari 2014, 15:30

@Elly, Kefalonia is inderdaad een prachtig eiland! Eergisteren is er opnieuw een aardbeving geweest. De meeste schade is aangericht op het schiereiland Paliki waar Lixouri ligt. Er zijn gebouwen ingestort en oude huizen zijn onbewoonbaar verklaart. Echter waren die huizen al in een zodanige staat. Op de rest van het eiland valt het mee en is er niets bekend van grote schade. Er zijn geen gewonden gevallen. Als jij je vakantie alsnog wilt omboeken raad ik je aan om conact met mijn collega's van het contactcenter op te nemen.

@Ronald, de 6 weken zijn volgens de ANVR voorwaarden. Buiten deze termijn mag jij altijd jouw vakantie omboeken naar een andere bestemming. Stel je voor dat 3 weken voor vertrek blijft dat Kefalonia niet veilig is en er een negatief reisadvies wordt gegeven... laten wij jullie natuurlijk niet gaan! Wij gaan dan samen met jou naar een passende oplossing kijken.
    Mensen zijn vrolijker als ze op vakantie gaan!
  • carine
    Nieuwe reiziger

5 februari 2014, 18:53

Eerst en vooral wens ik de mensen in Kefalonia veel sterkte.
    Wij waren in september ginder, het is een prachtig eiland met enorm vriendelijke mensen.
    Ze hadden toen het toerisme al heel hard nodig en nu des te meer.
  • els.cuijpers.3
    Levensgenieter
    Reacties: 16

5 februari 2014, 23:11

Ook wij gaan 19 aug terug naar Kefalonia waar we het vorig jaar veel herinneringen achter hebben gelaten en die we dit jaar weer verder op willen pakken. Denk ook dat we wel weten dat de schade dan nog lang niet hersteld is maar we laten die lieve mensen daar nietbin de steek. Ze hebben het juist nu heel hard nodig .....maar ....mocht het tegen die tijd echt niet pluis zijn voor de toeristen want we gaan naar Lixouri HET gebied wat het hardste getroffen is, hopen wij natuurlijk dat er door Sunweb een goede oplossing komt.
    En wij leven erg mee met de mensen daar die het heel erg moeilijk hebben nu en in tenten door moeten brengen. Ze hebben het toerisme heel hard nodig.
    En Kefalonia is en blijft toch een heel mooi eiland...

1 bijlage

6 februari 2014, 10:37

els.cuijpers.3 schreef:

Ook wij gaan 19 aug terug naar Kefalonia waar we het vorig jaar veel herinneringen achter hebben gelaten en die we dit jaar weer verder op willen pakken. Denk ook dat we wel weten dat de schade dan nog lang niet hersteld is maar we laten die lieve mensen daar nietbin de steek. Ze hebben het juist nu heel hard nodig .....maar ....mocht het tegen die tijd echt niet pluis zijn voor de toeristen want we gaan naar Lixouri HET gebied wat het hardste getroffen is, hopen wij natuurlijk dat er door Sunweb een goede oplossing komt.
    En wij leven erg mee met de mensen daar die het heel erg moeilijk hebben nu en in tenten door moeten brengen. Ze hebben het toerisme heel hard nodig.
    En Kefalonia is en blijft toch een heel mooi eiland...

Hoi Els,

Leuk dat jullie weer voor Kefalonia hebben gekozen. Wij gaan ervan uit dat de grootste overlast is verholpen medio april. Wanneer er een negatief reisadvies wordt uitgegeven door het ministerie van Buitenlandse zaken nemen wij contact met alle klanten op die hebben geboekt voor Kefalonia. Zolang dit niet gebeurd kun je op vakantie naar Kefalonia. Besluit je zelf toch niet te willen gaan dan kun je jouw boeking omzetten tot 6 weken voor vertrek naar iets anders. Dit kan per mail ( info@sunweb.nl) of telefonisch ( 0900-0290).

• Thea Oomen Auteur
    Nieuwe reiziger

6 februari 2014, 16:48

Wij vinden het vreselijk erg voor die lieve mensen daar, maar wij hebben toch besloten om te gaan omboeken. Wij gaan 1x per jaar op vakantie en sparen daar hard voor, en dan willen wij niet het risico lopen om op een "bouwput" terecht te komen. Wij hopen zeker nog eens terug te gaan naar Kefalonia want het is een geweldig mooi eiland maar nu eventjes niet.
    En natuurlijk moet iedereen zelf beslissen welke keuze ze maken, maar ik wilde jullie dit toch even laten weten.
    Heel veel sterkte voor alle mensen daar, en ondanks alles willen wij iedereen een hele fijne vakantie toewensen!

7 februari 2014, 10:47

thea oomen schreef:

Wij vinden het vreselijk erg voor die lieve mensen daar, maar wij hebben toch besloten om te gaan omboeken. Wij gaan 1x per jaar op vakantie en sparen daar hard voor, en dan willen wij niet het risico lopen om op een "bouwput" terecht te komen. Wij hopen zeker nog eens terug te gaan naar Kefalonia want het is een geweldig mooi eiland maar nu eventjes niet.
    En natuurlijk moet iedereen zelf beslissen welke keuze ze maken, maar ik wilde jullie dit toch even laten weten.
    Heel veel sterkte voor alle mensen daar, en ondanks alles willen wij iedereen een hele fijne vakantie toewensen!

Hoi Thea, natuurlijk ben je vrij om dit te beslissen Thea. De volgende keer verwelkomen we je graag weer op Kefalonia:)
  • alida.plas
    Levensgenieter

7 februari 2014, 13:18

Beste mensen van Sunweb,

Wat te doen als er toch een negatief reisadvies komt voor Kefalonia een paar weken voor vertrek?
    Wij gaan gelukkig pas in september en hopen natuurlijk dat de situatie zodanig is dat wij gewoon kunnen gaan, al heb ik net gezien dat er nu aan de andere kant van Kefalonia om 9.00 uur een beving van 4.3 is geweest 10 km van Sami, niet ver van Agia Efimia waar wij naar toe gaan.
    Onze bedoeling is om met een auto erop uit te trekken.
    Wij willen zo lang mogelijk bij onze beslissing blijven maar als het zover komt, dan is de spoeling toch wel dun om een andere vakantie te boeken die naar onze zin is.
    Krijgen wij dan ons geld terug?
    Graag horen wij van u.

Hartelijke groeten,
    Alida

7 februari 2014, 17:22

alida.plas schreef:

Beste mensen van Sunweb,

Wat te doen als er toch een negatief reisadvies komt voor Kefalonia een paar weken voor vertrek?
    Wij gaan gelukkig pas in september en hopen natuurlijk dat de situatie zodanig is dat wij gewoon kunnen gaan, al heb ik net gezien dat er nu aan de andere kant van Kefalonia om 9.00 uur een beving van 4.3 is geweest 10 km van Sami, niet ver van Agia Efimia waar wij naar toe gaan.
    Onze bedoeling is om met een auto erop uit te trekken.
    Wij willen zo lang mogelijk bij onze beslissing blijven maar als het zover komt, dan is de spoeling toch wel dun om een andere vakantie te boeken die naar onze zin is.
    Krijgen wij dan ons geld terug?
    Graag horen wij van u.

Hartelijke groeten,
    Alida

Hoi Alida, ik snap dat je dit wilt weten. Je kunt jouw vakantie altijd telefonisch ( 0900-0290) of per mail (info@sunweb.nl) omboeken tot 6 weken voor vertrek. Mocht er op een later moment een negatief reisadvies worden uitgegeven dan nemen wij contact met je op. Je hebt op dat moment de keuze jouw vakantie om te boeken naar iets anders of kosteloos te annuleren. Dit kan dan ook binnen 6 weken voor vertrek. We gaan er vanuit dat jullie inderdaad gewoon naar dit mooie eiland kunnen gaan;)
  • alida.plas
    Levensgenieter

7 februari 2014, 17:59

Bedankt voor jullie snelle reactie!
    We gaan er inderdaad van uit dat tegen die tijd alles weer normaal is :)
    Jullie antwoord is voor ons een grote geruststelling.

10 februari 2014, 17:10

Even een update over de situatie op Kefalonia.

Ons agentschap heeft ons hierover geinformeerd.

Sommige gebouwen zijn gedeeltelijk licht beschadigd. Wij hebben van de meeste accommodaties een reactie ontvangen. Het wachten is nog steeds op de naschok.
    Uit de informatie die wij op dit moment ontvangen hebben blijkt dat er geen grote schade is aan onze hotels en appartementen. Sommige accommodaties hebben kleine problemen ondervonden, zoals de televisies die niet werken, gebroken tafels, borden en andere kleine dingen die aan vervanging toe zijn.

Onze agent heeft benadrukt dat Kefalonia een eiland is die al vaker last heeft gehad van aardbevingen en dat gebouwen hierop ingesteld zijn.

Wanneer wij nog meer belangrijke informatie ontvangen houden wij onze reizigers hiervan op de hoogte via het forum.

Bovenstaande informatie over het omboeken van jullie vakantie tot 6 weken voor vertrek is nog steeds van toepassing.
  • Debbel64
    Nieuwe reiziger
    Reacties: 4

23 februari 2014, 08:58

Goedemorgen,

Gistermiddag hebben wij een vakantie geboekt naar Kefalonia, Apollonion Resort & Spa van 12 augustus tot 23 augustus. Dit hotel ligt dicht bij Xi-beach op ong. 10 km van Lixouri Wij hebben die hele aardbeving niet meegekregen niet via media maar ook niet via Sunweb tijdens het boeken. Pas nadat ik de bevestigingsmail had ontvangen en over het forum las, kwam ik erachter dat er tot nu toe ruim 300 grote en kleine bevingen zijn gevoeld. Wij willen graag weten hoe de toestand op het eiland is.
  • Debbel64
    Nieuwe reiziger

23 februari 2014, 09:22

Toch nog even een vraag: Wij hebben een suite maissonette superior geboekt. Stel dat wij nu niet omboeken en we krijgen een negatief reisadvies en je kan geen vergelijkbare acoomodatie vinden wat dan. Het hotel heeft 5 sterren en 2 slaapkamers en woonkamer. Moeten wij dan met minder genoegen nemen???

24 februari 2014, 09:05

debbel64 schreef:

Toch nog even een vraag: Wij hebben een suite maissonette superior geboekt. Stel dat wij nu niet omboeken en we krijgen een negatief reisadvies en je kan geen vergelijkbare acoomodatie vinden wat dan. Het hotel heeft 5 sterren en 2 slaapkamers en woonkamer. Moeten wij dan met minder genoegen nemen???

Goed dat je je vraag via ons forum stelt. Ik kan mij voorstellen dat je ongerust bent nadat je de berichten hebt gezien. Wij hebben geregeld contact met ons agentschap en onze reisleiding. De informatie die mijn collega Chantal heeft gepost is nog steeds van toepassing. Op dit moment gaan wij er daarom vanuit dat jullie een onbezorgde vakantie tegemoet gaan! Mochten wij doorkrijgen dat dit niet mogelijk is dan nemen wij contact met je op. Ook doen wij dit als er alsnog een negatief reisadvies wordt uitgegeven. Op dat moment zoeken wij voor jou een gelijkwaardig alternatief. Mocht dit niet naar jouw wens kunnen bij ons dan kun je jouw vakantie kosteloos annuleren.
  • Debbel64
    Nieuwe reiziger

8 maart 2014, 07:39

Wij hebben 2 weken geleden Hotel Apollonian geboekt. In 1e instantie wilden wij de boeking annuleren nadat wij te horen kregen dat er 2 serieuze aardbevingen zijn geweest. Maar dit hebben wij niet gedaan. Ook op andere plekken in de wereld kan je aan natuurgeweld blootstaan (LA/Tokyo/Groningen aardbeving, Thailand/Indonesie tsunami, Caribean orkanen, Oostenrijk/Zwitserland lawines). Wij zitten op Paliki, Xi-beach dat was toch al een stap terug in de tijd hebben wij begrepen. Juist nu kan het prachtige eiland de toeristen gebruiken om alles weer op te bouwen. En natuurlijk zullen er barsten in de weg zijn, rotsblokken op de weg liggen, huizen verwoest zijn en ja de kade is er slecht aan toe waar onze veerboot moet aanleggen. Maar eerlijkheidshalve op Kos, Kreta, Lanzarote ziet het er soms niet beter uit! Het verschil tussen het noorden van Europa en zuiden is er altijd geweest. Het enige wat wij van Sunweb verwachten is dat het hotel en de weg ernaartoe veilig is. Ter plekke zien we het wel of het raadzaam is om een auto te huren. Wij duiken alvast in de voorpret van onze vakantie!!!

8 maart 2014, 12:59

debbel64 schreef:

Wij hebben 2 weken geleden Hotel Apollonian geboekt. In 1e instantie wilden wij de boeking annuleren nadat wij te horen kregen dat er 2 serieuze aardbevingen zijn geweest. Maar dit hebben wij niet gedaan. Ook op andere plekken in de wereld kan je aan natuurgeweld blootstaan (LA/Tokyo/Groningen aardbeving, Thailand/Indonesie tsunami, Caribean orkanen, Oostenrijk/Zwitserland lawines). Wij zitten op Paliki, Xi-beach dat was toch al een stap terug in de tijd hebben wij begrepen. Juist nu kan het prachtige eiland de toeristen gebruiken om alles weer op te bouwen. En natuurlijk zullen er barsten in de weg zijn, rotsblokken op de weg liggen, huizen verwoest zijn en ja de kade is er slecht aan toe waar onze veerboot moet aanleggen. Maar eerlijkheidshalve op Kos, Kreta, Lanzarote ziet het er soms niet beter uit! Het verschil tussen het noorden van Europa en zuiden is er altijd geweest. Het enige wat wij van Sunweb verwachten is dat het hotel en de weg ernaartoe veilig is. Ter plekke zien we het wel of het raadzaam is om een auto te huren. Wij duiken alvast in de voorpret van onze vakantie!!!

Fijn dat je zo reageert. Als wij doorkijgen dat het niet veilig is om naar jouw accommodatie te gaan en/of te verblijven dan nemen wij contact met je op. Op dit moment is hier geen sprake van. Veel vakantievoorpret:)
  • Sara93
    Nieuwe reiziger
    Reacties: 3

9 maart 2014, 00:16

Sylvana schreef:

debbel64 schreef:

Fijn dat je zo reageert. Als wij doorkijgen dat het niet veilig is om naar jouw accommodatie te gaan en/of te verblijven dan nemen wij contact met je op. Op dit moment is hier geen sprake van. Veel vakantievoorpret:)

Hallo,

Ook wij hebben onlangs een vakantie geboekt naar Kefalonia, Xi beach (eind juli) We verblijven in het hotel Apollonion Resort & Spa, waar we reeds 2x onze vakantie hebben doorgebracht. Ik heb van jullie begrepen dat er niet veel schade is aan de hotels e.d., maar onze zorgen zijn vooral gericht op de wegen.. Zijn de wegen nog in zodanige conditie dat hierover gereden kan worden met een auto zonder al te veel problemen/risico's? Wij huren namelijk ook een autootje en willen wel gewoon kunnen rijden naar stranden en andere plekjes op Kefalonia.
  • DesireeDesiree
    Moderator
    Reacties: 732

10 maart 2014, 12:15

Ook het huren van een auto is mogelijk Sara. Er zullen inderdaad wat barsten in de weg zijn en puin langs de kant. Op dit moment is het eiland druk bezig om alles voor het zomerseizoen af te krijgen. Zoals het er nu uit ziet kan je gewoon heerlijk genieten van jouw vakantie en de auto. :D
    Family, a journey to forever.
  • alie.borghuis.5
    Nieuwe reiziger

24 maart 2014, 21:25

Wij gaan 3 juni as naar Lixouri en willen graag wandelen op het eiland. Zijn de wandelpaden etc nog wel begaanbaar?

Reageer op dit bericht

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Het kan aan aantal minuten duren voordat de grotere afbeeldingen verschijnen.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ben je akkoord dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen